keskiviikko 24. maaliskuuta 2021

Graafisen suunnittelun teoriaa

"Jokapäiväisessä arjessa moni pitää keskustelua eri fonteista turhana hifistelynä. Kyllähän siinä näkee, mitä siinä lukee!

Markus Itkosen mielestä jokaisella on toki oikeus tuntea olleensa oikeassa, pitää omaa mielipidettään oikeana.

– Tämä on vähän sama kuin jos musiikissa olisi olemassa vain yksi kappale, yksi laulu, ja sitä voisi käyttää yhtä hyvin häissä, hautajaisissa kuin discossakin ja Tavastia -klubilla. Että se sopii kaikkiin tarkoituksiin. Tulos olisi aika heikko." https://yle.fi/uutiset/3-8272960


Fontit

Kuvailevat adjektiivit

  • maskuliininen-feminiininen
  • rouhea-hienostunut
  • koristeellinen-pelkistetty
  • massiivinen-hento
  • uskottava-rento
  • totinen-leikkisä
Luettavuus
  • helppolukuinen-vaikealukuinen
  • kirjaimet erottuvat selkeästi
  • silmäiltävyys
  • selkeys
Kirjainten anatomia
  • päätteellinen-päätteetön
  • yläpidennys-alapidennys
  • aukot, silmukat
  • x-korkeus
  • paksunnokset
Kirjainten historia

Bodoni 1767 (Giambattista Bodoni 1740-1813)
  • klassikko
  • voimakaspiirteinen
  • tyylikäs
  • otsikot
Futura 1927 (Paul Renner 1878-1956)
  • vakaa
  • käytännöllinen
  • moderni
  • selkä
  • ajaton
  • tyylikäs, arvostettu
  • konstruktivismi taidemuoto
  • otsikot, lyhyet tekstit, mainokset, tuotepakkaukset, logot ja julisteet
Helvetica 1957 (Eduard Hoffman 1892-1980 ja Max Medinger 1910-1980)
  • neuraali
  • selkeä
  • logot, opasteet
Ennen kirjasintyypin valintaa
  • kuka on asiakas
  • mikä on asiakkaan toimiala
  • mitä arvoja asiakas edustaa/haluaa edustaa?
  • millainen kohderyhmä?
  • mikä on tuotteen tavoite?
  • mikä on graafisen tuotoksen julkaisualusta?
  • missä kyseistä kirjasintyyppiä on käytetty ja missä se on parhaimmillaan?
  • mitä tyyliä kirjasintyyppi edustaa?
  • mitkä ovat kirjasin tyypin vahvuudet entäpä heikkoudet?
Keskeiset käsitteet
  • Antiikva=päätteellinen (seriff)
  • Groteski=päätteetön (sans-seriff)
  • Kalligraafinen=käsialaa jäljittelevä
  • Fantasia=kokeilevat kirjasintyypit
  • Versaali=suuraakkonen, tasakorkuisisa, vievät paljon tilaa
  • Gemena=pienaakkonen, helpompi ja nopeampi lukea kuin versaali, koska kirjaimet poikkeavat enemmän toisistaan kuin suuraakkosissa
  • kapitaali=pienaakkosetn kokoiset suuraakkoset, iso alkukirjain (harvoin)
  • Anfangi=iso alkukirjain, joka vie muutaman rivin leipätekstiä
  • Kursiivi
  • Lihavointi
Rivivälit
  • Tämän rivin merkkimäärä on 37 merkkiä
  • Tässä rivissä on enemmän merkkejä. Niitä on peräti 64 kappaletta.
  • Ihanteellinen rivin pituus on 55-60 merkkiä
  • Rivin minimimerkkimäärä 35-45 merkkiä
  • Maximi 90 merkkiä
Otsikot ja otsikkohierarkia
  • typografia viimeisteltyä ja harkittua
  • suuraakkoset tilaa vieviä, vaikealukuisia ja rumia
  • rivitys-> vaikuttaa ajatussisältöön ja ulkonäköön
  • rivitetään niin, että ajatuksen mielekkyys säilyy
  • pikkusanat uuden rivin alkuun
  • vältä tavutusta
  • riviväli hieman pienempi kuin leipätekstissä
  • >10% suurempi kuin pistekoko
PAINOVALMIS TIEDOSTO
uuden tiedoston luonti
  • mm (millimetrit), Width=leveys, Height=korkeus
  • CMYK (väriavaruus)
  • bleed=leikkuuvara
  • tallennus .ai (voi muokata)
  • tallennus .pdf (painoon)
JULKAISUVALMIS TIEDOSTO
  • px (pixels), Width=leveys, Height=korkeus
  • RGB (väriavaruus)
  • tallennus .ai (voi muokata)
  • tallennus .jpg (verkkoon)
  • tallennus .png (verkkoon) läpinäkyvä tausta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Graafisen näyttö

  Asiakas: Daddy Greens Pizzabar/Helsinki Perustajat Eero Kokkonen ja kummitätini amerikkalainen puoliso David Smith. He avaavat kolmannen r...